26 June 2009

Hilang penghormatan

aku aritu dapat surat tawaran pinjaman kerajaan negeri selangor. best sgt pasal pasal pinjaman ni xde interest, bayar ape yg aku pinjam je. walaupun kurg skit dari ptptn, (kalo ptptn rm3500/sem, selangor rm3250/sem) tapi xpe la, janji lepas abis stadi aku xde la pokai sgt nak bayar balik. dah la ptptn time diploma dulu pn xbyr2 lg. mmg maut aku nnti. abis blaja nak beli kete, beli uma, nak kawen, byr yuran skola anak, (jauh sgt pikir la plak)


so kepada sesiapa yg anak selangor, atau parent korg anak selangor, atau abah korg nama Encik Selangor (ni aku tipu je), try la mohon pinjaman kerajaan selangor ye. rugi je kerajaan selangor yang tercinta ni bagi peruntukan untuk rakyatnye yang tercinta. maklumat lanjut bole la klik sini. Dan untuk sape2 anak selangor yang dapat masuk U, kerajaan selangor akan bagi RM1000 percuma sebagai hadiah. serius ni bukan main2. Ni adelah salah satu manifesto Pakatan Rakyat yg dah ditunaikan (aku xsokong mane2 pasal student lg ye). Caranye mudah je, korg gi print borg (klik sini utk borg, klik sini utk maklumat lanjut) pastu lepas siap isi sume (siap ngn pengesahan daripada ipt korg ye) korg anta kat pejabat SUK. alamat die ade kat borg tu kalo nak anta pkai pos. kalo nak anta by hand, sng je, korg gi shah alam, dekat2 ngn alam sentral tu ade dataran shah alam. nnti ade jalan stret je menghala bangunan SUK tu. kalo sesat tnye la orang. bak kate pepatah malu bertanye abis minyak.

berbalik pada cerita tadi, pabila aku mendapat tawaran tu, aku dengan pantas berenti keje kat pizza hut utk memastikan aku dapat setelkan dokumen2 berkenaan pnjaman itu dgn kadar seberapa segera. pasal aku dberi mase seminggu je utk siapkan (sebenarnye 2mggu, tapi surat sampai uma lambat, posmen simpan wat pekasam). maka aku pun dgn gopoh gapahnye gi rider balik uitm nak amik cop, tepon ptptn utk pembatalan pinjaman (xbole amik dua2 skali mati aku nak byr balik nnti). last skali, aku kene amik cop saksi utk sahkan dokumen perjanjian. aduyai, malas tol la nak ngadap org amik cop. so aku tnye kawan aku din, die amik cop kat mane. ni la perbualan kami (yg dah ditokok tambah)

Zaman : din ko dah amik cop ke blom

Din : dah amik dah. aku amik cop pengetua sekolah bandar baru. abang aku tlg amikkan. ko tau aku amik cop adun kuang die xnak sain

Zaman : uik? apesal xnak sain plak?

Din : die ckap ni kerajaan selangor PKR punye. kami BN.

(so? ape masalahnye plak? nak soh jadi saksi je bkn soh tukar parti pun)

Zaman : iye? shukor ckp cmtu ke? (name adun kuang adelah shukor)

Din : bkn die yg ckp, orang opis tu yg ckp. tapi lepas tu die amik gk borg aku bwk masuk jumpe YB. pastu dah lame skit, die kuar kate xbole sain

Zaman : cisss, birokrasi btol. ape la salahnye sain je. bukan mati pn

Din : tu la pasal. kalo tak dah setel dah dokumen aku xpayah nak gi jauh2 sampai bandar baru


ooo. xmau sain ye. siap ko xmau undi ko lagi dah

Ya..semenjak dari saat itu, aku sudah tak hormat lagi sama itu shukor. apekah berbezaan parti akan menyekat hak rakyat selangor untuk mendapatkan pinjaman pelajaran? bukan aku mintak duit ko pun. ni duit kerajaan, abah aku bayar cukai la wei. skali dua je dapat surat merah (lupe byr la, bukan xnak bayar) dulu aku sgt gembira bile shukor ni menang jadik adun, pasal die ni anak jati kuang, lagipun opis beliau tersangat la dekat ngn uma aku, ingat senang la nak mintak sain ke, hape ke. rupenye hampeh semata.

so moralnye di sini, kuasa dan pangkat memang bole membutakan mata seseorang. die lupe orang undi die untuk menjadik WAKIL RAKYAT, yang mewakili rakyat untuk membantu selesaikan masalah rakyat. Rakyat adelah boss die, tanpa rakyat, die tu hanyelah pakcik shukor yg biase, yang copnye tak laku digunekan dimane2 pun. marah sgt ke aku ni? xde la.. hal kecik je ni. setakat tak nak sain tu xde hal la. cop orang lain berlambak lagi. just sebagai peringatan la, kalo die slalu wat cmni, die akan hilang penghormatan dari penyokong die. YANG BERHORMAT tu akan jadik nama je, xde sape hormat die pun nnti. jgn sampai kene baling telur time bg speech dah la. aku sokong shukor, janji die jalankan tugas mcm yang dah diamanahkan kat die, untuk jadik sorang WAKIL RAKYAT.

adiozz

11 comments:

-MiszSpade- said...

huaaaaa....senangnye bdk2 skrg dpt duit bonus sbb masuk U..
dulu aku punya la ssh nk mntk...mntk2 x dpt pn...

ape kes...skrg nk mntk pn da x available tuk aku da sbb aku pn da masuk thn akhir...

cesss bahagia tul bdk2 skrg (jeles2..!!!)

Unknown said...

tu la lain kali undilah pihak yg benarr....muahahaha

Sri said...

wei encik..aku slaku bekas keje ngn tok penghulu..hehe..bos aku pon leh sain.. tapi diingatkan kembali..kalo ko mintak sain shukor.. dan shukor tande..silap2 kerajaan negeri yang tak bg biasiswa tu.. i know them. trust me. ade sebab die tanak sain.

pe susah..mintak kat bekas bos aku je.. pasti boleh. heh heh he..

Unknown said...

dalam surat tawaran aku tu awal2 lg dah highlight xbole amik sain penghulu or tok ketua. kalo x dah lame aku mntk ko amikkan sain tau

pinjaman ni mmg aku dah konfem dpt just nak siapkan agreement je. xbole trime tol die tanak sain pasal lain parti. ade kene mengena ke parti dgn saksi? geram ni mcm nk gigit je shukor tu hehehe

Sam said...

MP Umno kuang sucks dow, ada ke dia suruh register UMno dulu baru boleh mintak sign. true story

-MiszSpade- said...

pihak yg benar pn tak tau yg mana satu...

**still jeles lg...hahahaha...=)

Unknown said...

ala seribu je..bkn byk pn. watpe nak jeles. seribu tu 10saat bole abis xde hal punye muahahaha

Ro Zhaf Zeck said...

aiiiih panas je aku ngn YB ni.nasib baik dia bukan kwasan aku..haha
pasal duit rm 1000 tu,ak da 3 taun blaja,leh apply ke bro..hehe.

Unknown said...

xbley la kot. pasal syarat die msti dalam tahun pertama. cube ko klik kat link die dlm post aku tu. ade sume syarat2 die. kalo nak lagi konfem kol je trus. no tepon kat link website selangor.gov gk

-MiszSpade- said...

da nama bonus, tak seribu ke seratus ke nak gak.... (sbb takyah ganti)
hehehehe...

Ro Zhaf Zeck, ko nye kes sama cam aku...kira da tak leh nk apply...=)

Unknown said...

pe pahal pun..belajar rerajin..

jangan bz bercinta je..

ingat,aku tue guarantor ko...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...