13 June 2011

Mari membuat passport

2 minggu lg gua nak pi holiday di suatu tempat yg dirahsiakan (untuk mengelakkan serbuan peminat), maka sebagai makhluk yg tak penah pegi oversea, gua terpaksa wat passport.
maka gua pun dengan kacaknye bangun awal utk mengelakkan dapat nombor giliran beratus2. tapi malam tu gua dah prepare awal dah..


kalo korg orang nk wat passport, gua cadangkan lu pegi website Imigresen Malaysia, pastu download borang die. isi siap2 malam tu psl nanti mesti ramai orang kat sane.

okeh lepas siap download borang tu, pastikan korg bawak bende2 ni kat pejabat imigresen nanti:
  1. Borang permohonan Passport Malaysia
  2. Gambar 2 keping
  3. Potostet IC
  4. Duit RM100

gua aritu wat passport kat PKNS Shah Alam. die kat tingkat 3 atas Pasaraya Seri  Kota. better korg dtg awal kalo tak mmg muntah la menunggu. masuk je pejabat tu, sila ke belah kiri untuk wat passport, pasal belah kanan tu untuk pekerja asing. kalo agak2 muka macam bangla tu letak la bedak banyak skit.

IMG00063-20110608-1417
belah kiri tau, kalo korg bangla, indon, myanmar sila ke kanan
so pegi amik nombor giliran kat kaunter. pastikan korg bwk sume bende yg gua listkan kat atas tadi. satu bende gua nak pesan, korg jgn cuak kalo tgk borang org lain kaler ijau, korg punye kaler itam putih je. tu psl diorg baru dapat borg tu amik kat kaunter, kire korg dah advance la dah siap isi borang tinggal nak amik nombor je.

IMG00059-20110608-1138
korg tgk, gua dtg awal pkl 9.30am pun ade 80 org lg sebelum gua. cisss
kat dalam tu jugak ade tempat amik gambo instant, RM10 utk 4keping. tapi amik gambo tu takbole senyum. gua pn xtau nape. ade gak tempat potostes situ. mahal nk mampos sehelai 40sen. better korg potostet siap2 kat umah jimat duit.

IMG00060-20110608-1139
amik gambo tak bole senyum. akibatnye gmbo gua bertambah kacak
maka korg kene tunggu dengan sabar...
tunggu...
tunggu...
tunggu...
haram jadah awat lambat sgt ni?

IMG00058-20110608-1020
tggu sampai lebam
sementara tunggu tu, korg bole ukur ketinggian kat pembaris yg disediakan kat tepi kaunter.
ha bagi peminjam PTPTN, pastikan nama korg tak diblacklist. cmne nak cek? klik sini
pastu ape lg?
tunggu lagi...

ha dah sampai dah turn korg. bagi je sume dokumen yg die mintak. kejap je proses die, gua wat xsampai 5minit pun. lepas tu, korg kene tunggu lagi untuk wat pembayaran. tunggu je die panggil nama korg.
tunggu...
tunggu...
tunggu...

perhatian encik Kacak sila ke kaunter 6...

ha nama gua dah kene panggil dah. (ahahaha).siapkan duit korg ek. harga2 adelah seperti dibawah:

  • RM100.00 untuk 2 Tahun
  • RM300.00 untuk 5 Tahun
Bayaran Separuh Harga
RM150.00 untuk 5 tahun
Kelayakan Bayaran Separuh Harga
  1. Kanak-kanak yang belum mencapai usia 12 tahun semasa mengemukakan permohonan
  2. Remaja yang belum mencapai usia 21 tahun yang sedang belajar diluar negara atau menerima serta dapat menunjukkan bukti telah menerima tawaran melanjutkan pelajaran di Institusi Penggajian Tinggi di luar negara semasa mengemukakan permohonan.

paham tak? lepas bayar korg akan dapat resit. simpan resit tu dengan sepenuh ati korg. pasal korg kene datang balik lepas sejam untuk amik passport yg dah siap. lama tu beb. gua makan dulu sementara tunggu tu. kat PKNS tu byk tempat makan sukati la korg nak melantak kat mane.

IMG00061-20110608-1306
ni la rupa resitnye. simpan dengan penuh kasih sayang ye
ding dong okeh cukup sejam. sebenarnye gua datang balik 15 minit awal psl boring hehe. pegi kaunter 1, letakkan resit korg dalam bakul yg cukup berteknologi tinggi (sebenarnye bakul biase je) dan buat aktiviti biase, menunggu.

tunggu...
tunggu...
tunggu...

ini la kaunter 1 tempat korg amik passport yg dah siap
lalu gua menjerit "woi bapak lama gua tunggu. nak longgar lutut ni hampeh tol". malangnye diorg tak dengar pasal gua jerit dalam ati. bile sampai turn gua (die panggil nama so dok dekat2 skit). pastikan data dalam passport tu betul ye. jaket utk passport juga ada dijual dengan harga rm2.

maka siaplah passport korang. dengan ini korg bole ke mana2 negara di bumi kecuali Israel. simpan elok2 passport kalo ilang leceh nk kene repot polis bagai. ha ape lg, pegi la wat passport cepat. dok main laptop lg watpe. pegi2 syuh

IMG00002-20110613-0305
si kacak dah ade passport. yeah!

tu sajelah
adiossss....

3 comments:

sepatu merah jambu said...

mangai..kacak giler muke ko lalat!

Unknown said...

ko lambat tahu ke kekacakan aku

AkutakPandaiMenulis said...

tengkiu ABANG Zack ku sayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...