02 September 2011

Kata-kata menghina di Malaysia

haha gua mmg suke pecah tradisi. orang lain sibok nak tulis blog pasal raya, gua tulis pasal bende lain. sukati gua la ni blog gua hahaha. tapi gua dapat idea nak tulis ni pun mase tengah beraya umah sedara dekat seremban. so kire ade kaitan dengan raye gk la kan? hahaha

tengah2 beraya tu sembang2 bukan main rancak, tibe2 masuk topik perkataan menghina. macamane masuk gua tak ingat, tapi ade kaitan dengan perkataan PARIAH dalam novel Interlok. ala..novel yg kononnye kontroversi pasal gune perkataan yang hina bangsa lain tu..



dalam novel tu sebut kaum india sebagai pariah. utk pengetahuan, pariah ni adelah kasta paling rendah sekali dalam sistem hierarki kasta di India. kire paling sampah la, kulit kaler itam gile barbs, perangai tak senonoh, miskin papa kedana (uih teruk sangat gua explain ni). maka kaum india kat Malaysia ni marah kalo orang lain panggil diorg paria. mmg low dan menghina sangat la kirenye. yang menjadi masalah, kalo melayu/cina panggil orang india paria, diorg takde niat pun. pasal kat malaysia/china takde kasta2 ni. sume sama level je. lagipun, sebenarnye memang keturunan paria yang dihantar ke Tanah Melayu dulu utk keje kat estet2. ye la xkan la nak anta kasta tinggi2 keje kat dalam utan.
movie ni pun nak kene tukar nama ke? hahaha

so nak dijadikan cite, perkataan paria dalam novel Interlok tu terpaksa ditukar kepada perkataan India sebagai menghormati sensitiviti kaum. masalahnye, dah print beribu2 copy, camne nak tukar? haha kementerian print kertas tulis india banyak2, pastu soh cikgu2 tampal kat novel tu. oleh itu, sayangilah cikgu anda yang buat keje extra gaji tak naik pun.

same la macam orang indonesia. pantang betul kalo kite panggil diorg INDON. abis nak panggil ape? hahaha. maybe bile kite sebut indon tu, terasa kebencian yang tersemat dalam sebutan tersebut (brape banyak sebut da..) cube korang sebut perkataan indon tanpa memuncungkan mulut. erggh..payahnye. lebih teruk lagi kalo kite pandang muke mamat indon tu dengan wajah yang garang, sambil menyebut (dalam slow motion) INNDHOOON! perhatikan qalqalah kecil pada dhon tersebut. sebutan ini menyebabkan mat indon rase sakit ati, macam kite perlekehkan diorang datang ramai2 masuk malaysia ujung minggu lepak pudu sampai sesak gua xtau dah sampai jakarta ke?

nak shortform pun tak bole. ko shortform macam2 bole plak?

maka sebagai rakyat malaysia yang bertoleransi, maka xpayahla sebut indon depan orang indon. kecik ati diorg. bapak2 ibu2 semua bisa saja omong INDONESIA, lebih manis dong.

sekarang kite beralih kepada kaum cina pula (wah macam rancangan tv). pecaye tak orang cine marah kite panggil die cine? hahaha memang gua tak faham. citenye camni, sepupu gua (kecik je umur darjah2 lagi) nak cite kat mak die yang die ade jumpe sorang cikgu cina, tapi lupe nama. so die cite la, "mak, tadi ade jumpe cikgu tu, ala cikgu cina perempuan tu." kebetulan cikgu tu lalu kat situ, tetibe die marah "ei ape cina2 hah!"

gua nak cari gambar tulis cina bukit tapi xjumpa

well? hahaha nak panggil ape lagi ye tak? kang panggil paria orang lain plak yang mengamuk hahaha. sekali lagi maybe masalah ni pasal cara sebutan kite orang melayu. kalo kite panggil cikgu tu cikgu chinese, rasenye die tak marah pun. bile kite cakap cikgu cina, marah plak die. so, rajin2 la gune perkataan chinese instead of CINA. (wah speaking)

ha..melayu plak cmne? kite dok panggil orang, orang hina kite camne plak? ni gua nak cite, tapi sadis skit la. ni pengalaman gua je, bukan sume orang cmni. ade satu ari tu, gua ngn sorg member ni nak balik sekolah naik bas. pastu ternampak la 2 orang budak cina sekolah lagi. diorg cakap2 (dlm bahasa cina) pastu pandang kitorg. tetibe member gua warning budak2 tu. "lu cakap baik sikit ha, lu tak sayang nyawa ka"

wah. apehal lak mamat ni kene sampuk ke. rupenye baru gua tau budak2 tu cakap "MELAYU BABI dah naik." member gua tu paham cakap cina pasal die dulu sekolah cina. lahabau punye anak cina sedap2 je mengata orang.
tau la comel, tapi haram tau tak. harroommmmm..

so, disimpulkan disini, melayu cukup pantang kalo orang panggil BABI. pasal kite tak makan babi. yang makan babi je suke cakap babi. so kite jangan la cakap orang babi tau. tak baik. not good no no no. gua tak marah pun kat budak2 tu, pasal bodo lagi sekolah blom abis. tapi gua marah la kat makbapak budak tu. mesti diorg yang ajar. ish2 racist betol. rendam kat sungai kelang tau la.

mesti korang panas ati baca cerita diatas. tapi gua ade cite lagi ni. tapi kalo nak cite ni gua kene tulis dalam loghat nogori utk efek yang lobih mondalam.

cito eh camni hah..

ado la si atan ni dudok membuto kek dalam umah. pintu eh kunci, takut pencurik masok abeh disosah sumo barang nanti. tibo2 ado suaro menyobut "selamat potang, selamat potang" mako si atan ni yang tongah baring2 tak pakai baju pun melompek dari ateh kusi tokojut todonga suaro tibo2 yo kek dopan pintu. atan maleh nak bukak pintu pasa dio tak bobaju. tibo2 omak dio jorit dari ateh. "atan sapo tu tan?" mako atan pun menjawab "takdo, ingatkan ORANG, ruponyo CINO"
ini macam baru la CINO bukan ORANG

wahahaha gile racist cite tu. ingtkan orang, rupenye cine. abis cine tu bukan orang? hahaha. sebenarnye nak menunjukkan dialek sesetengah negeri memang macam kasar sikit bunyiknye, tapi takde la niat nak menghina. macam kat kedah, orang india dipanggil HINDU. tapi india kat kedah rilek je takde nk ngamuk2 pun. jangan panggil paria dah la huhu.

so gua pun dah membebel panjang sgt ni. dikesempatan ni gua nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA DAN SELAMAT HARI MERDEKA. bia kite raye same2 sume kaum takpayah nak hina2 la. orang tak suke kite tak payah buat. hormat sikit abang long kawasan hahahha.

itu sajelah,
adios...

4 comments:

AkutakPandaiMenulis said...

Banjar panggil ape plak? Makan ulat? Wakakakaka

Unknown said...

datang kulaan serang ko tau la hahaha

Fyza Lovato said...

owh buku ni ade dengar cita n selalu dibahaskan kat uni

Tsir Ah Xuan said...

Melayu babi = Malairen Chu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...