30 January 2011

apejadah kah Self Profiling?

pernah dengar profile tak?

tak penah?

tipu. pegi la mati.

ala dalam facebook tu hape. yg korg dengan senang atinye isikan profile picture, maklumat diri, hobi, makanan kegemaran dan macam2 lg la.

so ape bende yg nak dibincangkan di sini?

ha ni gua nk cite ni. penah suatu ketika dulu, time dinosaur masih berjalan2 di muka bumi ni, gua terbaca buku psl psaikologi. die cite pasal self profiling. maksudnye mencarik apekah kemampuan korg. pentingnye self profiling ni adelah untuk mencarik hala tuju korg berdasarkan ape yg korg MAMPU BUAT.

(ish gelinye gua bercerite secara ilmiah ni, yakk, yakk)

image

so secara kasarnye, korg kene wat list ape yg korg  BOLEH BUAT dan TAK BOLE BUAT. cite banyak tara guna, kite wat terusss. gua nk wat self profiling pasal makhluk hensem bernama gua.

Nama: Gua

Umur: 24 tahun kot

BOLE BUAT:

1. bole wat blog (ahaha)

2. bole menyelam lebih 30saat

3. bole menyanyi tanpa segan silu di kenduri kawen

4. bole merempit mengikut had laju kebangsaan

5. bole tido lebih 12jam hanye bangkit apabile lapar (kadang2 lapar pn xbangun)

6. bole naik rollercoaster sambil wat peace tanpa sebarang jeritan

TAK BOLE BUAT

1. tak bole naik kereta lebih 170km/j tanpa pkai seatbelt dan menulis surat wasiat

2. tak bole makan babi (hahahahaha haram)

3. tak bole duduk termenung tak wat pape (kes hiperaktif)

4. tak bole curang. terlalu setia (ehehehe)

5. tak bole wat soalan add math. susah mcm haram

6. tak bole pandang tepat ke mata wanita. bimbang mereka ‘kan jatuh chenta

 

wokeh. contoh yg baik suda siap. maka berdasarkan self profile yg dh dibuat ni, maka korg bole wat beberapa keputusan penting dalam hidup. contohnye:

1. bole tak gua nk jadi pelumba moto/kereta?

-bole, pasal gua tak takut kelajuan asalkan safety sume ade.

2. bole tak gua nk kawen banyak?

-bole(ehehe) tapi mmg taknak. (dengan harapan awek gua baca post ni)

3. bole tak gua nk jadi manager bank?

-tak bole, gua bodo add math. kang bukak wat rugi je.

 

haha so moralnye disini, kenalpasti kemampuan korg. jgn nk try sume bende blinding pig(membabi buta). konsep disini adelah wat something tu bia kasi gempak, jgn wat separuh jalan pasal tak larat. tempoh hidup average seorang manusia biasa lebih kurg 60tahun++ je, so buat something bia gempak.

kadang2 kite xnampak kemampuan diri sendiri, so rajin2 tanye orang. apebende pn kene pikir positif walaupun kite tak bole terima yang kite tak bole wat something. anggap je la tu sebagai peluang untuk kite wat bende lain yang lebih mantapppppp

so gua pn dah terasa geli dgn diri sendiri skg, maka tamat la suda sesi psaikologi kite arini.

adios..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...